Higher education in Mexico, a claim with social commitment

  • Nancy Jaimes Rodríguez Universidad Autónoma del Estado de México
  • Daniel Cardoso Jiménez Universidad Autónoma del Estado de México
  • Salvador Bobadilla Beltrán Universidad Autónoma del Estado de México

Abstract

Finding answers to the different approaches regarding the importance and quality of higher education, and test the hypothesis that only through education you can build the cognitive future that society demands -in support of achieving a high level of education translates into relevance and equity for that level-, led us to analyze the relevance of higher education, how it relates to the economy and its social function. In general, an unfinished virtual reality was found; simply observe the equity and the opportunity to find serious inequities in terms of opportunities for all, we refer to those who do not have access to enjoy the social function of education in general and higher education in particular, what par excellence should be the higher of the values and the more meaningful and intelligent investment with sustainable future

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aranda, A. A. (2004). La Universidad pública mexicana: el mito retórico frente a la realidad concreta. CIENCIA, ergo sum. Revista Científica Multidisciplinaria de la Universidad Autónoma del Estado de México. Vol. 11 No. 2, julio-agosto 2004, p. xvi, Dossier Especial de X aniversario.

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro: Informe de la Comisión Internacional sobre Educación para el siglo XXI. México, pp. 69-154.

Estévez, N. E. H. (2002). Enseñar a aprender, estrategias cognitivas. Ed. Paidós. Madrid, España, p. 23.

López, C. R. (2004). Versión estenográfica del discurso del rector de la Universidad Autónoma del Estado de México. La continuidad de un proyecto. CIENCIA, ergo sum. Revista Científica Multidisciplinaria de la Universidad Autónoma del Estado de México Vol. 11 No. 2, julio-agosto 2004, p. Vi, Dossier Especial de X aniversario.

Rosales, E. E. M y Hernández A. J. (2004). Retos de la IESS, ante una demanda de calidad en la formación integral de profesionistas. La tutoría: Una nueva cultura docente. Universidad Autónoma del Estado de México, pp.106-116.

UNESCO (1998). Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI.

Villaseñor, G. G. (2003). La función social de la educación superior en México. La que es y la que queremos. Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco. Edición Eileen Truax Preciado, César E. Fuentes Hernández y Edmundo García Estévez. México, D.F.

Published
2015-05-21
How to Cite
Jaimes Rodríguez, N., Cardoso Jiménez, D., & Bobadilla Beltrán, S. (2015). Higher education in Mexico, a claim with social commitment. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 5(10), 182 - 196. Retrieved from https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/109
Section
Education And Educational Technology

Most read articles by the same author(s)