Application of research methodology to identify emotions

  • Monserrat Gabriela Pérez Vera Instituto Politécnico Nacional
  • Fabiola Ocampo Botello Instituto Politécnico Nacional
  • Karoll Rebeca Sánchez Pérez Instituto Politécnico Nacional

Abstract

In this work the experience set forth in the application of research methodology to identify emotions in situations of violence in the upper level students to compare the three areas within the IPN: The Social and Administrative Sciences; Biological and Physical Sciences Mathematics Medical Sciences; as well as gender, for which the Violentómetro be used, being a tool developed by the Institutional Management Program Gender-IPN.   The research was carried out with a non-experimental descriptive quantitative approach, considering the basic questions: What are the emotions in situations of violence in the IPN students? and What are the emotions of students in situations of violence, in relation to the three areas of knowledge and gender? The hypothesis that arises is: The emotions generated in situations of violence in the IPN students are negative type, which are generating violence. It will be a synchronic study with non probabilistic intentional sample type.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, Á. (2001), El feminismo como prevención de la violencia de género, en Asun Bernárdez, Violencia de Género y Sociedad: una cuestión de poder. Madrid: Instituto de Investigaciones Feministas.

cedoc.inmujeres. (2006) cedoc.inmujeres.gob.mx. [Online]. http://cedoc.inmujeres.gob.mx/documentos_download/100924.pdf

Díaz, P. G. (2009). La violencia de género en México: reto del gobierno.

Echeverría, R. (2003). Ontología del lenguaje. Chile: Lom Ediciones.

Entelman, R.F. (2002). Teoría de Conflictos. Barcelona: Thomson.

Freire, P. (2007). Escritos de Paulo Freire Instituto Paulo Freire, http://www.ppbr.com/ipf/escritos.html

Galtung, Johan (1995), Investigaciones Teóricas. Sociedad y Cultura Contemporánea. Madrid: Ed. Tecnos.

Goleman, D. (1996). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.

Guarnieri, S. y Ortiz de Zárate, M. (2010). No es lo mismo. España: LID.

Herrera, M. (2008). Métodos de investigación 1. Un enfoque dinámico y creativo. México: Esfinge.

INEGI. (2011) www.inegi.org.mx. [Online]. http://www.inegi.org.mx/inegi/contenidos/espanol/prensa/Boletines/Boletin/Comunicados/Especiales/2012/Julio/comunica5.pdf

Informe mundial sobre la violencia y la salud. Resumen. Organización Panamericana de la Salud para la Organización Mundial de la Salud, 2002. Washington, DC: U.S. Recuperado de http://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/world_report/en/summary_es.pdf

Instituto Politécnico Nacional. Acuerdos en Gaceta Politécnica, IPN, México D.F., vol. 14, núm. Extraordinario 932 BIS, 30 de abril de 2012.

IPN. (2012). Género y amor: principales aliados de la violencia en las relaciones de pareja que establecen estudiantes del IPN. México: programa institucional de gestión con perspectiva de género IPN. Consultado en : http://www.genero.ipn.mx/Materiales_Didacticos/Documents/ARTICULO3BCD.pdf

Lagarde, M. (1996). Género y Feminismo. Desarrollo Humano y Democracia. Madrid: Horas y Horas.

Lamas, M. (2011). La perspectiva de género. http://artepepan.com.mx/webmujeres/biblioteca/Genero/LA%20PERSPECTIVA%20DE%20GeNERO.pdf

Leer más: http://www.monografias.com/trabajos-pdf/escuchar-practica-docente/escuchar-practica-docente2.shtml#ixzz3bSgcoxKt

Limas, H. M. (2012). Inseguridad y Violencia en Ciudad Juárez, México (2009-2010). México: UACJ. Consultado en http://issuu.com/erikaa/docs/estructuraserviciootroarchivo

Marianetti, J. E. (1999). Emoción violenta. Argentina: Ediciones Jurídicas.

Montoya, V. (Diciembre 2005). Teorías de la violencia humana. Sincronía 10(37). Recuperado de http://sincronia.cucsh.udg.mx/montoya05.htm

OMS y OPS. (2002) Informe Mundial sobre la violencia y la salud. Publicado en español por la Organización Panamericana de la Salud para la Organización Mundial de la Salud.

OMS. (2013) OMS. [Online]. http://www.who.int/es/

Ortíz, O. (1971). La violencia en México. México: Editorial Diógenes.

Pagès, B. E y Reñé, T. A. (2008). Cómo ser docente y no morir en el intento: Técnicas de concentración y relajación en el aula. Barcelona: Litogama.

Pardinas, F. (2001). Metodología y técnicas de investigación en ciencias sociales. Argentina: Siglo veintiuno.

R. Castro y F. Ríquer. Marco conceptual e indicadores para violencia de pareja 41 Ellsberg, M., Caldera, T., Herrera, A., Winkvist, A., & Kullgren, G. (1999). Domestic violence and emotional distress among Nicaraguan women: results from a populationbased study. AmericanPpsychologist 54(1): 30-36.

R. Fisher, W. Ury and B. Patton (1991) Getting to Yes: Negotiating an agreement without giving in (2nd edn) Sydney: Century Business.

Real academia española. (1996). Diccionario de la lengua española de la Real Academia.

Sociedad. México: UNAM. Consultada en http://oprevidem.org/documents/download/170/category:3_general

Tamayo y Tamayo, M. (2009). El proceso de la investigación científica. México: Limusa.

Vigotsky, L. (2004). Teoría de las emociones. España: Akal.

Vivas, M., Gallego, D. y González, B. (2007). Educar las emociones. Venezuela: Producciones Editoriales C. A.

Published
2015-07-31
How to Cite
Pérez Vera, M. G., Ocampo Botello, F., & Sánchez Pérez, K. R. (2015). Application of research methodology to identify emotions. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 6(11), 796 - 821. Retrieved from https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/130
Section
Social and Humanities