MAZE3D: A computer game for improve spatial orientation

  • Flores Osorio Josué Universidad de la Cañada
  • Beatriz A. Sabino Moxo Universidad de la Cañada
  • J. Alberto Márquez Domínguez Universidad de la Cañada

Abstract

The spatial orientation is a skill that helps to know where is a person, there are investigations using mazes to stimulate this ability, this type of testing is done manually on paper, pencil and behavioral observation, therefore  it is difficult to analyze the results and progress of the patient. This paper presents a computer game called MAZE3D, this software generates random mazes maps. The steps used for the development were: analysis, design, implementation, testing and results. With this system the specialist register the user time to solve the maze, also the user will find in it an entertainment tool. Tests were done with users, the solution time was measured, an improvement of 73.3 % was observed, in addition, 86.6 % of users said that the tool was enjoyable.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bode RK, Heinemann AW, Semik P. 2000. Measurement properties of the Galveston Orientation and Amnesia Test (GOAT) and improvement patterns during inpatient rehabilitation. Journal of Head Trauma Rehabilitation.

Forner Angel. 1983. Valoración diagnóstica de la Batería Piaget-Head. Escuela Universitaria Formación Profesorado EGB. Barcelona. Recuperado de: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=668604.

García Sevilla Julia. 2011. Introducción a la estimulación cognitiva. Recuperado de: http://ocw.um.es/cc.-de-la-salud/estimulacion-cognitiva/material-de-clase-1/tema-1-texto.pdf

Gómez Silvia, Mena Esther y Turci Isabel. s.f. El fenómeno de los Videojuegos: Sus efectos. Ministerio de Educación y ciencia. Recuperados de: http://ares.cnice.mec.es/informes/02/documentos/iv04_0401a.htm

Huiyu Z. y Huosheng H. 2005. Inertial Motion Tracking of Human Arm Movements in Stroke Rehabilitation. Proceedings of the IEEE International Conference on Mechatronics & Automation.

Kaplan, R. M., & Saccuzzo, D. P. 2005. “Psychological Testing: Principles, Applications, and Issues”. Thomson Wadsworth.

Levin HS, O’Donnell VM, Grossman RG. (1979). The Galveston Orientation and Amnesia Test. A practical scale to assess cognition after head injury. Journal of Nervous and Mental Disease (pp. 167:675-684).

Levis Diego. 2006. ¿Qué es la realidad virtual? Enlace en: http://www.diegolevis.com.ar/secciones/Articulos/Que_es_RV.pdf.

Jain N, Layton BS, Murray PK. 2000. Are aphasic patients who fail the GOAT in PTA? a modified Galveston Orientation and Amnesia Test for persons with aphasia. The Clinical Neuropsychologist 2000;14:13-17.

Mandinacht, E. (1987): “Clarifying the "A" in CAI for learners of different abilities.”Journal of Educational Computing Research,vol. 3(1) pp. 113-128.

Maroto Serrano Miguel Ángel. 2005. La memoria, programa de estimulación y mantenimiento cognitivo, Instituto de Salud Pública,Consejería de Sanidad, Comunidad de Madrid.

Okagaki, L y Frensch, P. (1994): “Effects of video game playing on measures of spatial perfomance: gender effects in late adolescence”. Journal of Applied Development Psychology, vol. 15(1) pp. 33-58.

Rael Fuster Ma. Isabel. 2009. Espacio y tiempo en educación infantil. Innovación y experiencias educativas. No. 15.

Ramírez Rosas Patricia. 2013. El juego como medio para el desarrollo psicomotor del niño de preescolar. Tesis de Licenciatura, Universidad Pedagógica Nacional

Rizzo A., Buckwalter J.G., van des Zaag C., Neumann U. 2005. Virtual Environment Applications in Clinical Neuropsychology, IEEE, University of Southern California, Fuller Grad-uate School of Psychology, Technology for NeuroPsychology Lab.

Sabín Boullón Alfonso. 2009. Evolución tridimensional en la representación visual de los videojuegos y su repercusión en la jugabilidad. Recuperado de: http://www.revistacomunicacion.org/pdf/n7/articulos/a8_Evolucion_tridimensional_en_la_representacion_visual_de_los_videojuegos_y_su_repercusion_en_la_jugabilidad.pdf.

Tomás Mariano Víctor Tomás, Núñez Cárdenas Felipe de Jesús, Hernández Palacios Raúl, Pozas Cárdenas Mariano. 2013. Pruebas de laberintos 2D y 3D con propósito de uso en rehabilitación Neuropsicológica. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. Recuperado de: http://www.uaeh.edu.mx/investigacion/producto.php?producto=5564.

Unity. 2015. Recuperado de: http://unity3d.com/unity.

Vázquez Gómez Juan Bernardo. 2012. Análisis y diseño de algoritmos. Red Tercer Milenio S.C. Primera Edición. ISBN: 978-607-733-053-0.

White, B., (1984): “Designing computer games to help physics students understaning Newton 's laes of motion”. Cognition and Instruction. vol 1(1) 69-108. Cambrigde. USA.

Published
2015-08-05
How to Cite
Osorio Josué, F., Sabino Moxo, B. A., & Márquez Domínguez, J. A. (2015). MAZE3D: A computer game for improve spatial orientation. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 6(11), 688 - 705. Retrieved from https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/147
Section
Education And Educational Technology