Depression and anxiety in pedagogy students in Veracruz, Universidad Veracruzana

  • María Esther Romero Ascanio Universidad Veracruzana
  • Nohemí Fernández Mojica Universidad Veracruzana
  • Guadalupe Huerta Arizmendi Universidad Veracruzana
  • María Esther Barradas Alarcón Universidad Veracruzana

Abstract

Due to the alarming statistics on the increase of disorders of anxiety and depression that affect everyone (OMS, 2012) as well as stated by Papalia (2012) about the sensitivity that exists to manifest itself at the stage of adolescence and early adulthood, also the way that affect these conditions in all aspects of life and hence academic performance , was born the interest to research this subject, considering aims, determining the prevalence of depression and anxiety in students of the generation 2013 of the Facultad de Pedagogía Veracruz, at the Universidad  Veracruzana, using a quantitative approach as a methodology and the type of descriptive research, resulting in the presence of both disorders is in men and in women as well, also the tendency to get it that it is necessary to consider these manifestations to offer students a greater quality of life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chávez, E. G. (2004). Estrategias de afrontamiento a la ansiedad de evaluación y su relación con el desempeño académico en estudiantes universitarios incorporados a modelos educativos innovadores. Colima P. 14

Hathaway, S y Mckinley. (2009). Inventario multifásico de la personalidad Minnesota-2 MMPI-2. Edit. El Manual Moderno S.A. de C.V. México D. F.

OMS (2012). Depresión. Página Oficial de la OMS Recuperado el 15 de abril del año 2015 en: http://www.who.int/topics/depression/es/

OPS / OMS. (2012). Día Mundial de la Salud Mental: la depresión es el trastorno mental más frecuente. De OPS / OMS. Recuperado el 15 de abril del año 2015 en: http://www.paho.org/hq/index.php?option=com_content&view=article&id=7305&Itemid=1926&lang=es

Papalia, D.E et al. (2012). Desarrollo Humano. Duodécima edición. Edit. Mc. Graw Hill. México, D.F.

Pastrana, J.I. (2005). Trastornos de ansiedad y estrés. España: Fundación Arpegio.

Paz, F. J. (2014). Educación Social en situaciones de riesgo y conflicto en Iberoamérica. Madrid: Universidad Complutense de Madrid

Retamal, P. (1999) Depresión. Santiago de Chile: Universitaria. 2da. Edición. Calameo. Recuperado el 15 de abril del año 2015 en: http://es.calameo.com/read/0026301038bf7dd41500b

Reyes, J. (2015). Trastornos de ansiedad guía práctica+ para diagnóstico y tratamiento. 1st ed. [ebook] Honduras. Cangrejal Editores. Pp.134. Recuperado el 15 de abril del año 2015 en: http://www.bvs.hn/Honduras/pdf/TrastornoAnsiedad.pdf

Virgen, R. et al. (2005). Revista Digital Universitaria. Vol.6 N°11 P. 2 UNAM Recuperado el 15 de abril del año 2015 en http://www.revista.unam.mx/vol.6/num11/art109/nov_art109.pdf

Published
2015-08-06
How to Cite
Romero Ascanio, M. E., Fernández Mojica, N., Huerta Arizmendi, G., & Barradas Alarcón, M. E. (2015). Depression and anxiety in pedagogy students in Veracruz, Universidad Veracruzana. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 6(11), 917 - 927. Retrieved from https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/148
Section
Social and Humanities

Most read articles by the same author(s)