Impact of the internships in the formation of the Chemical Engineer

  • Maria Esther Aurora Contreras Lara Vega Universidad Autónoma del Estado de México
  • Sandra Luz Martínez Vargas Universidad Autónoma del Estado de México
  • Rosalva Leal Silva Universidad Autónoma del Estado de México
  • Martha Díaz Flores Universidad Autónoma del Estado de México

Abstract

This work is the result of the evaluation of the reports from professional stays of students of the educational program in chemical engineering, from 2001-06 to 2006-2011 generations, to identify the major roles played in professional rooms, areas where are inserted and the sector that hires them. The information gathered from professional stays is an indicator of the degree of relevance of the curriculum of the program. It was determined that 82% of students placed in industries and areas that are related to your professional profile; highlights the areas of quality, applied engineering and services, and the safety, hygiene and environmental protection. Students play mainly own their training activities and recognized opportunity areas were identified as the improve oral and written communication skills and the management of specialized laboratory equipment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A., D. l. (2011). Las prácticas preprofesionales en la formación en Ciencias de la Información: el caso de la Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP). Revista Interamericana de Bibliotecología. Vol 34, no. 1, 77-86.

Aguilar, E. (2013). Un atisbo al pasado, presente y futuro de la Ingeniería Química. IMIQ, 60-65.

Beneitone, P. (2004). Reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en America Latina. Informe final Proyecto Tuning America Latina.

Campos, Y. (15 de agosto de 2015). Estrategias de enseñanza aprendizaje. Estrategias didácticas apoyadas en Tecnología. Obtenido de la Universidad Autónoma Metropolitana: http://virtuami.izt.uam.mx/e-Portafolio/DocumentosApoyo/estrategiasenzaprendizaje.pdf

Coleman, J. (1989). The Role of the practicum in library schools. Jornal of Education for Library and Information Science. Vol 30 no. 1, 19-27.

Facultad de Química. (2003). Curriculum 2003, Ingeniería Química. Toluca: Universidad Autónoma del Estado de México.

Feire, P. (1984). ¿Extensión o comunicación? México: Siglo Veintiuno Editores.

Gago, A. (1995). La evaluación en la educación superior mexicana. Revista de la Educación Superior. Octubre-Diciembre, 4-8.

Hernández, R. (2010). Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill.

Poder Ejecutivo Federal. (1989). Programa para la Modernización Educativa 1989-1994. México: SEP.

Restrepo, F. (2001). La práctica desde una perspectiva económica. Ponencia presentada en el foro sobre Proyección social de las Prácticas Universitarias. Colombia: Universidad Pontificia Bolivariana de Medellín.

Torres, J. (1994). Globalización e Interdisciplinariedad: El currículo integrado. Madrid: Morata.

Published
2015-10-12
How to Cite
Lara Vega, M. E. A. C., Martínez Vargas, S. L., Leal Silva, R., & Díaz Flores, M. (2015). Impact of the internships in the formation of the Chemical Engineer. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 6(11), 246 - 262. Retrieved from https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/171
Section
Education And Educational Technology