Dropout rate in Medical School of Veracruz: a comparison between two educational models

  • Martha Lilia León Noris Universidad Veracruzana
  • Aurora Díaz Vega Universidad Veracruzana
  • Pedro Gutiérrez Aguiar Universidad Veracruzana

Abstract

Since Universidad Veracruzana introduced the Flexible Educative Model, many academic-administrative changes have occurred, for example, the academic programming, the usage of inquiry reports of the integral information system, among others. The objective of this work is to do a comparative analysis between the former Rigid Educative Model and the current Flexible Educative Model, based on drop outs and the graduation rate of Medical School students at Veracruz-Boca del Rio campus. Methodology was based on the managing of the inquiry reports of the university information system, as well as data gathering applied to two generations of students (today graduates) according to the year of entry. Results permitted to identify the advantages of the current model, as well as the strength and weakness of the diverse reports generated by the institutional system, which also permitted to prepare an improving proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Archivos (2015). Facultad de Medicina, campus Veracruz-Boca del Río, Universidad Veracruzana.

Beltrán Casanova J. (2005).“El modelo educativo Integral y Flexible en la Universidad Veracruzana”.- Revista de investigación educativa 1.- Instituto de investigaciones en educación.- Julio-diciembre 2005. Recuperado de https://www.uv.mx/cpue/num1/critica/completos/meif.htm

Beltrán, J. Nuevo Modelo Educativo para la Universidad Veracruzana. Lineamientos para el nivel Licenciatura. Recuperado de http://www.uv.mx/meif/files/2015/03/MEIF.pdf

Camarena, C., Chávez G, Gómez, V. (1983). Reflexiones en torno al Rendimiento Escolar y la Eficiencia Terminal. Recuperado de http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista53_S1A2ES.pdf

INEE (2010).Tasa de Eficiencia Terminal.(2008-2009).Panorama Educativo de México. Recuperado de http://www.inee.edu.mx/bie/mapa_indica/2010/PanoramaEducativoDeMexico/AT/AT02/2010_AT02__iA-vinculo.pdf

OCDE (2006).”Eficiencia Terminal en la Educación Superior, la necesidad de un nuevo paradigma”. Revista de la Educación Superior ANUIES. Vol 37. No 146, México (Abril/jun2008).Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602008000200009

Secretaría de Educación Pública (2005) .Unidad de Planeación y Evaluación de Políticas Educativas. Lineamientos para la formulación de indicadores educativos.- pp. 54-57 Recuperado de http://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/1899/1/images/Lineamientos_para_la_formulacion_de_indicadores_educativos.pdf

Pierre Vielle Jean (1977). “Importancia del análisis beneficio-costo para la evaluación del sistema de educación superior”- Revista de la Educación superior ANUIES, Vol 6., No. 21 (enero-marzo 1977). Recuperado de http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista21_S1A2ES.pdf

Plan Nacional de Desarrollo (2013-2018). Gobierno de la República. Recuperado de http://www.sev.gob.mx/educacion-tecnologica/files/2013/05/PND_2013_2018.pdf

Portal de Estadística de la UNAM. (2000-2015)- Series Estadísticas UNAM. Recuperado de http://www.estadistica.unam.mx/series_inst/index.php

SIIU (2015). Manual del Sistema Integral de Información Universitaria .-Subsistema de estudiantes. Recuperado de http://www.uv.mx/siiu/servicios-y-o-apoyo/siiu-estudiantes/

Published
2016-02-26
How to Cite
León Noris, M. L., Díaz Vega, A., & Gutiérrez Aguiar, P. (2016). Dropout rate in Medical School of Veracruz: a comparison between two educational models. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 6(12), 229 - 240. Retrieved from https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/206
Section
Education And Educational Technology