Of teachers to principals: access routes to school management

  • Laura Delia Cervantes González Instituto Superior de Ciencias de la educación del Estado de México

Abstract

This article is part of the development of research that is being conducted with a qualitative design and etnometodological perspective about the 1984-1990 graduates teachers generation Normal School in Toluca, State of Mexico, who have come to occupy school positions leadership in the Middle Superior Level. Specific methods embodiments realize a biographical situation of teachers; structural determinants in which they operate are interpreted in terms of the accumulation of cultural capital related to their accumulation of cultural capital, the expression of their subjectivity concretized in the use if specific strategies methods of achievement are discussed in the way that they understand, interpret, and represent the norms, rules and values that regulate social space, and education

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alain Coulon (1997). La Etnometodología. España: Anthropos.

Bourdieu, Pierre (1990). Algunas propiedades de los campos en sociología y cultura. México: Conaculta.

Bourdieu, Pierre (1991). El sentido práctico. España: Taurus ediciones.

Bourdieu, Pierre (1999). Razones prácticas sobre la teoría de la acción. Barcelona, España: Anagrama.

Bourdieu, Pierre, (1986). La escuela como fuerza conservadora, desigualdades escolares y culturales. En de Leonardo, Patricia. La nueva sociología de la educación. SEP, México: El caballito.

Bourdieu, Pierre (1987). Las cosas dichas. Editorial Paris, Francia: Minuit.

Bourdieu, Pierre (1979). Los tres estados del capital cultural”, en Sociológica, núm 5, México: UAM-Azcapotzalco.

Bourdieu, Pierre (1984). La distinción: una crítica social del juicio del gusto, Paris, Francia: Minuit.

Bourdieu, Pierre (1986). "Las formas de la Capital, en Richardson, John G. ed., Manual de Teoría e Investigación en Sociología de la Educación, Nueva York: Greenwood.

Bourdieu, Pierre (1997). Capital cultural, escuela y espacio social. México: Siglo XXI.

Bourdieu, Pierre Loic Wacquant (2005).Una invitación a la sociología reflexiva. Argentina: Siglo XXI.

Connell, Robert (2003). Masculinidades (trad. Irene Ma. Artigus). México: PUEG, UNAM.

García Canclini, Héctor (1984). Las culturas populares en el capitalismo. Serie el arte en sociedad. México: Nueva imagen.

Garfinkel, Harold (2006). Estudios de Etnometodología. España: Anthropos.

MacLaren, Peter (1984) La escolarización como actuación ritual. México: Siglo XXI.

Paz, Octavio (1979). El ogro filantrópico. México: Seix Barral.

Secretaría de Educación Pública (2008). Tríptico de la reforma el perfil del director en la educación media superior, líderes y gestores de la reforma integral de la educación media superior. México: Gobierno Federal.

Weber, Max (1969). Economía y sociedad. México: Fondo de Cultura Económica.

Poder Ejecutivo Estatal Portal del Gobierno del Estado de México, consolidación de las estadísticas, inicio de cursos por género 2012-2013 En (www.edomex.gob.mx/edomex/) portal de gobierno acceso 13 octubre 2013.

Published
2016-03-13
How to Cite
Cervantes González, L. D. (2016). Of teachers to principals: access routes to school management. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 6(12), 241 - 262. Retrieved from https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/209
Section
Education And Educational Technology