Medicine Tutor Performance at a Public University

  • Josefina Salomón Cruz Universidad Juárez Autónoma de Tabasco
  • María Luisa Castillo Orueta Universidad Juárez Autónoma de Tabasco
  • Juan Antonio Córdova Hernández Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

Abstract

Tutoring is a strategy that seeks to achieve the comprehensive training of students, the quality of education and the decrease in indicators such as desertion, lagging and failure. Therefore, the function of Tutor represents a teaching and institutional commitment. The objective of this study is to evaluate the performance of the tutors in the degree of Surgeon of the Academic Division of Health Sciences of Juárez Autonomous University of Tabasco through the perception of the tutees. the material and methods used consisted of a quantitative, descriptive, transversal and prospective study, with a universe of 2 008 tutees and a sample of 335 registered in the period February-August 2015; for the survey was used a questionnaire with Cronbach's alpha of 0.97. For Results were evaluated two aspects of the performance of the Tutor: the academic and the affective; the first was good and the second regular according to the perception of the tutees.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANUIES (2000). Programas Institucionales de Tutorías, una propuesta de la ANUIES para su organización y funcionamiento en las Instituciones de Educación Superior, México, ANUIES.

Chiavenato, I. (2000). Administración de recursos humanos. Santa Fe de Bogotá: Editorial McGraw-Hill.

Caballero, L.B. y Añorga, J. (2007). El modelo del tutor de especialidades médicas del ISMM “Dr. Luis Díaz Soto”. Revista de Educación Médica. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412007000200009

De la Cruz, G. Chehaybar, E. y Abreu L. (2011). Tutoría en Educación Superior: Una revisión analítica de la literatura. Revista de la Educación Superior. México. Facultad de Medicina UNAM. Recuperado en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602011000100009

DACS (2012). Programa de tutoría de la Licenciatura de Médico Cirujano de la División Académica de Ciencias de la Salud de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Villahermosa, Tabasco. Recuperado de http://www.archivos.ujat.mx/2012/dacs/Lic_MC/PROGRAMAS,%20MANUALES%20Y%20GUIAS/PROGRAMAS/PROGRAMA%20TUTORIAS.pdf

Díaz Solís M. del R., Marín Chagoya M. A., Salazar Peña M.T. L., Martínez Reyes M. C., Montes de Oca Chávez N. (2011). Evaluación de la tutoría académica desde la perspectiva estudiantil. Facultad de Enfermería de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Investigación de la tutoría académica en el siglo XXI. Puebla. Disponible en: http://sifcc.cs.buap.mx/SistemaIntegralTutorias/Productos/Libros/LibroT2011.pdf

Hernández, S. Rodríguez, M. Viñas, J. y Ridal, J. (2007). Papel del tutor en el internado profesionalizante. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Recuperado en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942007000200004

Herrera Zamorano B. Guevara Guzmán R. (2010). La tutoría en la Facultad de Medicina. Conferencia del Encuentro Universitario tutorías. UNAM. México. Disponible en: http://www.tutoria.unam.mx/EUT2010/memoriaEUT/htmls/memoria/HTMLS/Eje4/HerreraZamoranoBeatriz.pdf

Lobato, C. e Ilvento, M. (2013). La orientación y tutoría universitaria: una aproximación actual. Revista de Docencia Universitaria. Argentina: Universidad Nacional de Tucumán. Recuperado en: http://red-u.net/redu/index.php/REDU/article/view/646

Martínez C, Pérez J, Martínez M. (2014). Una revisión de la tutoría: la percepción de estudiantes y de tutores de estudio de grado. Vol. 12 (1), 269-305 p. Disponible en: http://red-u.net/redu/index.php/REDU/article/view/544

Marín L. y Sansores Valencia S. (2014). Evaluación de la tutoría en la División de Ciencias Políticas y Humanidades de la Universidad de Quintana Roo. Evaluación Debate.

Narro Robles, José, y Arredondo Galván, Martiniano. (2013). La tutoría: un proceso fundamental en la formación de los estudiantes universitarios. Perfiles educativos, 35(141), 132-151. Recuperado en 03 de abril de 2016, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982013000300009&lng=es&tlng=es

Orduño Solís E., y Velazco Borques F. (2009). Evaluación de la efectividad del programa de tutorías en una Institución de Educación Superior en México 0705. Conferencia llevada a cabo en el X Congreso Nacional de Investigación Educativa. Consejo Mexicano de Investigación Educativa. Veracruz, México. Disponible en: http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v10/pdf/area_tematica_13/ponencias/0705-F.pdf

Real Academia Española (2016). Recuperado de http://dle.rae.es/?id=CqRHucK.

UJAT (2003). Programa institucional de tutorías de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Villahermosa, Tabasco. Recuperado de http://www.ujat.mx/Contenido/InteriorAdentro/270/2819

UJAT (2003). Evaluación del Programa Institucional de Tutorías. Anexo 4. Instrumento de Evaluación de los tutorados. Desempeño del tutor. Disponible en: http://www.archivos.ujat.mx/2011/dese/pit/3_instrumentos_evaluacion_tutoria.pdf

UNAM (2012). Programa Institucional de Tutoría. Facultad de Medicina. Cuestionario de Evaluación para los alumnos. Disponible en: http://www.facmed.unam.mx/sg/tutorias/docs/e_09.pdf

Published
2016-08-22
How to Cite
Salomón Cruz, J., Castillo Orueta, M. L., & Córdova Hernández, J. A. (2016). Medicine Tutor Performance at a Public University. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 7(13), 55 - 68. Retrieved from https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/235
Section
Scientific articles