Evaluation system for Problem-Based Learning (PBL) in students of Bachelor's degree on Nutrition

  • Salvador Ruiz Cerrillo Universidad del Valle de Atemajac

Abstract

According to the existing literature, one of the main difficulties in the evaluation of activities at the PBL is the definition of instruments that can be used for a formal evaluation. This article aims to propose an evaluation system for the PBL in students of Bachelor's degree on Nutrition. It's a study with a paradigm of mixed type, from a sequential and exploratory model by stages, where used three instruments of mixed nature (qualitative and quantitative) for the systematic data collection: questionnaire of performance evaluation of the students during the tutorial sessions of problem-based learning, assessment scale of essential elements for the performance of a PBL Tutor y self-assessment scale for the student's own design. In the results, the dimension best assessed by the Tutor was the interaction with the Group, with an average of 36 out of 34.68 points, on the assessment scale of essential elements for the performance of a PBL Tutor the highest average was 3 (+/- 0) to item number 1 that evaluates if the facilitator is well informed about the PBL process; for the instrument of the student self-assessment was reported that the highest average value was for item number 2 (4.41 +/- 0.57), which evaluates the clarity in the tutor instruction. In conclusion, the three instruments used in the research led to a value judgment more assertive and precise about the ABP Technology applied in nutrition students through a comprehensive system of evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, J. (2011).La evaluación educativa. México: Asociación Oaxaqueña de Psicología A.C.

Bermejo, F. y Pedraza, M. J. (2008). La evaluación de competencias en el ABP y el papel del portafolio. En J. García-Sevilla (Coord.), El aprendizaje basado en problemas en la enseñanza universitaria. Murcia: Ediciones de la Universidad de Murcia, pp. 91-111.

Cuachayo, M. (2008). El aprendizaje basado en problemas: una propuesta en el contexto de la educación superior en México. Tiempo de Educar. 9(18), pp. 199-232.

Díaz Barriga, F. (2006). Reseña de: “Aprendizaje basado en problemas. De la teoría a la práctica “de Carlos Sola Ayape, Perfiles Educativos, XXVIII (111), pp. 124-127.

Dolmans, D.Wolfghagen, I. & Snellen-Belendong, H. (1994). “Improving the effectiveness of tutors in problem-based learning”. Medical Teacher, vol. 16, núm. 4, pp. 369-377.

Equipo Docente en ABP (s.f). El proceso de evaluación en la metodología de Aprendizaje Basado en Problemas. Universidad de Murcia, España.

Facione, Peter A. (2000). Test California de Destrezas en Pensamiento Crítico CCTST-2000 versión española (traducido por Guisado, S. J), Berkeley: Insight Assessment/The California Academic Press.

Frade Rubio, L. (2011). Diseño de Situaciones Didácticas. México: Mediación de calidad S.A. de C.V.

González G. Martín P., Carbonero M. A., Lara F. (2013) Evaluación por competencias de los estudiantes de Enfermería a través del Aprendizaje Basado en Problemas. Enfermería Universitaria. 10(4), pp.120-124.

MacDonald, R. (2005). Assessment strategies for enquiry and problem-based learning. In T.Barrett, I. M. Labhrainn & H. Fallon (Eds.). Handbook of enquiry and problem-based learning:Irish case studies and international perspectives (pp. 85-93). Galway: CELT.

MacDonald, R. Savin-Baden, M. (2004). A briefing on assessment in problem-based learning. York:Learning and Teaching Support Network (LTSN).

Martínez G., Gutiérrez, A., Piña G. (2007). Aprendizaje Basado en Problemas en la enseñanza de la medicina y ciencias de la salud.1ª ed., UNAM, México, 118 pp.

Morales P., Pérez J. (2008). El aprendizaje basado en problemas: una estrategia para promover el aprendizaje significativo. Perspectivas Docentes. (40), 145 pp.

Olivares, S. y Heredia Y. (2012). Desarrollo del pensamiento crítico en ambientes de aprendizaje basado en problemas en estudiantes de educación superior, RMIE, 17 (54), 759 pp.

Sola, C. (2011).Aprendizaje Basado en Problemas: de la teoría a la práctica. 1ª ed., Trillas. México, pp. 159-167.

Published
2016-08-23
How to Cite
Ruiz Cerrillo, S. (2016). Evaluation system for Problem-Based Learning (PBL) in students of Bachelor’s degree on Nutrition. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 7(13), 93 - 106. Retrieved from https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/237
Section
Scientific articles