The quality indicators and its relationship with the ethics in academic production. Comparative case study

  • Pablo Guerrero Sánchez Universidad Autónoma del Estado de Morelos
  • Luz Marina Ibarra Uribe Universidad Autónoma del Estado de Morelos
  • Joaquín Mercado Yebra Universidad Autónoma del Estado de Morelos

Abstract

An emerging theme in the field of High Education Mexico is the study of ethical and unethical conduct of the members of the academic community. In recent years the latter have increased to the degree of concern to educational institutions, which seek to define what are these unethical practices and under what conditions arise, for example, due to the strong pressure to which are subject the academics, due to the multiple evaluations of their productivity and the quality of its production scientific.   The aim of this article is to identify the relationship between ethical and unethical behaviour in the scientific production and the demands of quality-productivity; infer the effects of such pressure in the health of academics and show if these behaviors occur among the academic community of two educational programs affiliated with the National Postgraduate Quality Program (PNPC by its name in Spanish), of the National Council of Science and Technology (CONACYT by its name in Spanish) of México.  The present study retrieves a research made with academics, using a qualitative methodology and as instrument of inquiry the depth interview. The article starts exposing what the literature expresses on quality requirements in the institutions of higher education, ethical behavior and questionable behavior. Finally, some results of the research are discussed and conclusions are reached.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alujua, M. y Birke, Andrea (2004). Panorama general sobre los principios éticos aplicables a la investigación científica y la educación superior, en Alujua, M. y Birke, Andrea, El papel de la ética en la investigación científica y la educación superior, México: FCE/ Academia Mexicana de Ciencias, pp. 87-143.

Amador, R., Brás, I. y Gallardo, L. (2012). Plagio académico y ética profesional en las universidades. En Ana Hirsch y Rodrigo López, Ética profesional en la docencia y la investigación, México: UAS, UABC, UAT, UMSNH, UPAEP, ediciones del Lirio, pp. 297-319.

Ávila, M. G. (2002). Aspectos éticos de la investigación cualitativa. Revista Iberoamericana de educación, (29), pp. 85-104.

Bacallao, J. A. (2003). Las conductas impropias en la actividad científica. Revista cubana de salud pública, 19(1).

Edwards, Verónica (1991). EI concepto de calidad de la educación, Unesco/OREALC, Santiago, Chile.

Escalante, A., Ibarra, L. y Fonseca, C. (2015). Questionable behaviors and practices in academic productivity in posgraduate studies in México. Sociology Study, 5(1), 8-22.

Fanelli, D. (2010). Do Pressures to Publish Increase Scientists’ Bias? An Empirical Support from US States Data. PLoS ONE, 5(4).

Fanelli, D. (2009). How many scientist fabricate and falsify research? A systematic review and meta-analysis of aruvey data. Plos ONE , 4(5).

Gómez, L. V. R., y Romero, J. A. V. (2010). El Deber Ser del Investigador Universitario. Cuadernos de Educación y Desarrollo, (19).

Guzmán Jesús Carlos (2011). La calidad de la enseñanza en educación superior, Perfiles Educativos, vol. XXXIII, número especial, IISUE-UNAM, pp. 129-141.

Hirsch, A. (2011). Dilemas, tensiones y contradicciones en la conducta ética de los profesores. Sinéctica, 37.

Hirsch, A. (2012). Conductas no éticas en el ámbito universitario. Perfiles Educativos, vol. XXXIV, pp. 142-152.

Jiménez Ríos, Edith (2008). La evaluación de la calidad educativa desde la perspectiva de los pares académicos: descripción de una experiencia, Revista de la Educación Superior, vol. XXXVII (3), núm. 147, 127-133.

Lefkowitz, J. (2009). Individual and organizational antecedents of misconduct in organizations: what do we (believe that we) know, and on what bases do we (believe that we) know it? En Research Companion to Corruption in Organizations, Ronald J. Burke and Cary L. Cooper (coord.), Edward Elgar Publishing Limited y Edward Elgar Publishing, Inc. Reino Unido y Estados Unidos de América.

Martínez, E. (2010). Ética profesional de los profesores. Bilbao: Desclée de Brouwer.

Martínez Fuentes J., A. J. Meroño Gallut y J. Ríos Díaz (2010). El factor de impacto como criterio para la evaluación de la producción y la calidad científica, Revista Iberoamericana Fisioterapia Kinesiología, 13(1), pp. 29–36.

Montecinos, A. M. (2013). Plagiarism and ethics of scientific research. Revista de Derecho, 40(2), pp. 711-726.

Morris, S. (2003). Corruption and Mexican Political Culture. Journal of the Southwest, pp. 671-708.

Parellis, L. (2012). Conductas Responsables en Investigación. Definiciones y aplicaciones. Revista Redbioética/Unesco, 1(5).

Presa, J. L. (1998). Corrupcion y cambio. México, D.F.: FCE y SECODAM.

Quintas Froufe, Natalia (2016). Indicadores de calidad de las publicaciones científicas en el área de Ciencias Sociales en España: un análisis comparativo entre agencias evaluadoras. Revista de Investigación Educativa, 34(1), 259-272. doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.34.1.210191

Ronald J. (2009). Introduction in Research Companion to Corruption in Organizations, Ronald J. Burke and Cary L. Cooper (coord.), Edward Elgar Publishing Limited y Edward Elgar Publishing, Inc. Reino Unido y Estados Unidos de América.

Silva Hernández, D., Llanes Cuevas, R., y Rodríguez Silva, A. (2007). Manifestaciones impropias en la publicación científica. Revista Cubana de Salud Pública, 33(4), 0-0.

UAEM (2010). Reglamento del Programa de Estímulos al Desempeño del Personal Docente de la UAEM, Órgano Informativo Universitario de la Universidad Autónoma del Estado de Morelos, Adolfo Menéndez Samará, UAEM.

Xiaojing, L. S.-H. (2010). Cultural differences in online learning: international student perceptions. Educational Technology y Society, 13 (3), pp. 177-188.

Published
2016-09-17
How to Cite
Guerrero Sánchez, P., Ibarra Uribe, L. M., & Mercado Yebra, J. (2016). The quality indicators and its relationship with the ethics in academic production. Comparative case study. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 7(13), 197 - 219. Retrieved from https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/242
Section
Scientific articles