Tourist Learning by Significant Discovering through Academic Study Trips: strategy and practice of sustainability. Puerto Peñasco, México

  • Manuel Ramón González Herrera Universidad Autónoma de Ciudad Juárez
  • Edione Teixeira de Carvalho Instituto Federal de Mato Grosso

Abstract

Entrepreneurial development is a key success factor for sustainable tourism, which requires practical innovative training, adequate to the tourism market trends. The objective of the research was develop an experience of tourist learning by Significant Discovering through academic study trips to the tourist coastal destination Puerto Peñasco, through the subject Planning Tourism of the Tourism Program of the Autonomous University of Ciudad Juárez (UACJ by its name in Spanish). We implemented an experimental methodology, which used methods empirical, theoretical and statistical - mathematical. The activity practice applied the geospatial approach to the study of a destination through the interpretation of the production process of the tourist space, as well as the recognition of model implementation, inventory and evaluation of tourist resources and analysis of the structuring of the space tourism scheme. The results allowed to understand and justify the contribution of the process of learning to the formation of tourist expertise incorporating academic extracurricular study trips to the development of the tourist learning by Significant Discovering as strategy and practice of sustainability.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ateljevic I., N. Morgan, and A. Pritchard. (2011). The Critical Turn in Tourism Studies. Creating an Academy of Hope. Routledge. Taylor & Francis Group Ltd. [recuperado el 28 de agosto de 2015].

Ausubel, D. (s/a). Teoría del Aprendizaje Significativo. http://www.ipprojazz.cl/intranet_profesor/subir_archivo/archivos_subidos/Aprendizaje_significativo.pdf [recuperado el 20 de julio de 2015].

Bombino Y., M. García, D. Echevarría, N. Pérez. (2012). Viajes de estudio: experiencia metodológica para el aprendizaje por contraste. Ruth Casa Editorial. Panamá. http://www.ruthcasaeditorial.org/libroslibres/wp-content/uploads/2014/02/Aprendizaje_por_contraste.pdf

Chan, T. (2000). Guía para la elaboración de materiales orientados al aprendizaje autogestivo. Innova. Universidad de Guadalajara, México.

EcuRed Conocimientos con todos y para todos. (2015). Prácticas de Campo. Cuba. http://www.ecured.cu/index.php/Pr%C3%A1ctica_de_campo [recuperado el 28 de agosto de 2015].

Escuela Nacional de Antropología e Historia /ENAH (2015). Convocatoria prácticas de campo 2015-2. http://www.enah.edu.mx/index.php/invest/pc-enah [recuperado el 28 de agosto de 2015].

Elías, J. (2012). Constructivismo. Curso de Modelo Educativo de la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez. Programa de Implementación del modelo educativo (Inédito).

Equipo Institucional del Modelo Educativo UACJ. (2002). Modelo educativo de la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez. Visión 2020, segunda edición. Dirección General de Información y Acreditación. Ciudad Juárez, México, 85 pp.

Frida, A., y G. Hernández (editores). (2002). Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo. Capítulo 2 Constructivismo y Aprendizaje Significativo, segunda edición, McGraw- Hill, México.

Gössling S.; C. Michael; and D. Weaver (2012). Sustainable Tourism Futures. Perspectives on Systems, Restructuring and Innovations. Routledge. Taylor & Francis Group Ltd.

Gutiérrez, M., M. Maldonado, Á. González, M. Sánchez (2006). Docencia de calidad en las prácticas de campo: experiencia de la EUTS de Cuenca en segundo curso. Universidad de Castilla La Mancha. https://papiro.unizar.es/ojs/index.php/ais/article/view/437 [recuperado el 2 de septiembre de 2015].

Jamart, C. (2007). Los viajes de estudio de AGTER. Definición, objetivos y método. Asociación para mejorar la Gobernanza de la Tierra, del Agua y de los Recursos Naturales. http://www.agter.asso.fr/IMG/pdf/Jamart_voyages_d_etudes_es.pdf [recuperado el 28 de agosto de 2015].

Jenkins, I and R. Schröder. (2013). Sustainability in Tourism. Springer Gabler. Germany.

Kelly, J. (2012). Leisure Business Strategies. What They Don’t Teach in Business School. Sagamore Publishing LLC.

Montero, M. (Coordinadora). (2007). Dialogando con el constructivismo: Visiones y versiones. Colección DINNOVA. Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, México.

Programa de Implementación del Modelo Educativo /PIME/ (2012). Curso de Introducción al Modelo Educativo. Programa de Implementación del Modelo Educativo. Universidad Autónoma de Ciudad Juárez (Inédito).

Orengo, J. (2012). Perspectiva cognoscitiva. Teoría Sociocultural Lev S. Vygotsky. http://www.suagm.edu/umet/biblioteca/Reserva_Profesores/janette_orengo_educ_173/Teoria_%20Sociocultural_%20de_%20Vygotsky_agosto_2012.pdf [recuperado el 20 de julio de 2015].

Sandoval, E. (2006). Guía para realizar prácticas de campo. Universidad Autónoma del Estado de México. http://www.insumisos.com/lecturasinsumisas/GUIA%20DE%20CAMPO%20PARA%20ANTROPOLOGOS.pdf [recuperado el 28 de agosto de 2015].

Sarasola, J. (2011). Prácticas en trabajo social de la Universidad Pablo de Olavide: 2007-2011. http://www10.ujaen.es/sites/default/files/users/factra/Congreso/56.pdf [recuperado el 2 de septiembre de 2015].

Traverso, D; F. Vanzo; N. Santos; D. Poletto; A. Fischer; J. Feger (2010). Aprendizaje a través de la experiencia y la formación de los gerentes de Agencias de eventos. Un estudio de caso en los municipios de Herval D’Oeste y Joaçaba – SC – Brasil. Estudios y Perspectivas en Turismo, volumen 19 (2010), pp. 359 -381.

Universidad Autónoma del Estado de México /UAEM/ (2011). Lineamientos para la realización de Prácticas Académicas de Campo de la Universidad Autónoma del Estado de México. Decreto aprobado en sesión ordinaria celebrada el 29 de enero de 2011, por el H. Consejo Universitario de la Universidad Autónoma del Estado de México. http://www.uaemex.mx/fciencias/DesarrolloEstudiantil/MarcoLegal/Lineamientos_para_Realizacion_Practicas_Campo.pdf [recuperado el 2 de septiembre de 2015].

Universidad Nacional Autónoma de México /UNAM/ (2012). Lineamientos Generales para la Realización de las Prácticas de Campo de la UNAM. Publicado en Gaceta UNAM el 13 de agosto de 2012. https://consejo.unam.mx/comisiones/especial-de-seguridad/reglamentos-y-lineamientos/109-pr%C3%A1cticas-de-campo [recuperado el 2 de septiembre de 2015].

Published
2016-12-13
How to Cite
González Herrera, M. R., & Teixeira de Carvalho, E. (2016). Tourist Learning by Significant Discovering through Academic Study Trips: strategy and practice of sustainability. Puerto Peñasco, México. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 7(13), 435 - 462. Retrieved from https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/258
Section
Scientific articles