Collaborative work and learning strategies in virtual environments in young University students

  • René Rodríguez Zamora Universidad Autónoma de Sinaloa
  • Leonor Antonia Espinoza Núñez Universidad Autónoma de Sinaloa

Abstract

This article is derived from a comprehensive project on creating virtual spaces based on the study of the psychology of virtual education; in this sense, discussed the relationship between collaborative work and learning strategies used by young people for use in virtual environments. The aim was to identify the guidelines or preferences for the realization of collaborative work in the generation of autonomous learning, as well as the strategies used in the performance of the students in contact with virtual environments as pedagogical tools. The methodological approach used was quantitative type ex post-facto with a level of descriptive scope of units of analysis: collaborative work and learning strategies, taking as sample of study subjects of level between superior and superior between 15 and 23 years of age of the State of Sinaloa, Mexico.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcalde, I. (2015). El Trabajo Colaborativo en entornos virtuales. Disponible en: http://www.ignasialcalde.es/el-trabajo-colaborativo-en-entornos-virtuales/

Ballenato, G. (2009). Estrategias de aprendizaje en un entorno virtual. IV Jornada de Innovación Pedagógica del Proyecto ADA- Madrid.

Bransford, J., Brown, A., Coking, R. (1999). La creación de ambientes de aprendizaje en la escuela. Serie Cuadernos de la Reforma, México: Secretaría de Educación Pública.

Bello, R. (2005). Educación Virtual: Aulas sin Paredes. Disponible en: http://www.educar.org/articulos/educacionvirtual.asp

Cabello R., Renzo M. (2013). TIC y EDUCACIÓN: Competencias Tecnológicas y capacitación para la apropiación de las tecnologías. Disponible en: http://razonypalabra.org.mx/anteriores/n49/bienal/Mesa%2013/PonenciaRoxanaCabello2.pdf

Gross, B., (2002). Constructivismo y diseños de entornos virtuales de aprendizaje. Revista de Educación. No. 328.

Jhonson, D., Jhonson, R., Holubec, E. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Buenos Aires. Editorial Paidos.

Martínez, F., Prendes, M. (2008). Estrategias y Espacios Virtuales de Colaboración para la Enseñanza Superior. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM. XVIII (2).

Monereo, C., Duran, D. (2002). Entramados. Métodos de enseñanza cooperativa y colaborativa. Barcelona: Edebé.

Prensky, M. (2001, 09). Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On the Horizon, 9(5), 1-6. doi:10.1108/10748120110424816.

Roinstein, B., Sainz C., Scassa, A., Simesen, A. (2006). El trabajo colaborativo en entornos virtuales de aprendizaje. Revista Cognición, No. 7. Pags 38-45.

Sierra, I. (2011). Concepciones y Estrategias Docentes en Ambientes Virtuales. Serie Aprender a Educar. Colombia.

Silva, J. (2010). El rol del tutor en los entornos virtuales de aprendizaje. Innovación Educativa, vol. 10, núm. 52, pp. 13-23 Instituto Politécnico Nacional Distrito Federal, México

Salmerón, H., Rodríguez, S., Gutiérrez, C. (2010). Metodologías que optimizan la comunicación en entornos de aprendizaje virtual. Revista Comunicar, núm. 34 163-171. España.

Villarruel M. (2009). La práctica educativa del maestro mediador. . Instituto Tecnológico Úrsulo Galván, México. SEP-DGEST. Revista Iberoamericana de Educación. Edit. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI)

Published
2017-03-22
How to Cite
Rodríguez Zamora, R., & Espinoza Núñez, L. A. (2017). Collaborative work and learning strategies in virtual environments in young University students. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 7(14), 86 - 109. https://doi.org/10.23913/ride.v7i14.274
Section
Scientific articles