Theoretical advances of management in a postgraduate program
Abstract
The purpose was to analyze the significant and contemporary advances of the term management. It was revised the vision of different authors to support with theoretical and empirical contents as well as with learning activities in the Master in Administration in Management and Development of Education (MAGDE) in order to cover one of the requirements of the National Council of Science and Technology to access the consolidated level of quality programs of postgraduate. The method was a comparison between the theoretical and the contents of the different learning units of the program, as well as their lines of research. This allowed establishing the relationship between contemporary theoretical knowledge and the different units of learning of formation educational management. In each of them, aspects related to theories, actors, processes, skills, contexts within the framework of the national educational system, as well as social, economic and political globalization are deepened. The conclusion is that between the program and the theoretical foundation of academic and administrative management there is congruence, as well as pertinence but above all, management is a current and cutting-edge topic.
Downloads
References
Alvariño, C., Arzola, S., Brunner J.J. Recart, M.O, Vizcarra R. (2000). Gestión Escolar: Un Estado del Arte de la Literatura. Revista Paideia, 29, pp. 15-43
Benno, S. (2015) Nuevas Tendencias en la Gestión Educativa: Democracia y Calidad. Recuperado de http://www.educando.edu.do/files/4313/4643/1519/NUEVAS_TENDENCIAS_EN_LA_GESTION_EDUCATIVA.pdf.
Bracho, T. (24-28 de agosto de 2009). Retos de la Gestión Escolar. Política educativa y relaciones intergubernamentales. Quinto encuentro de directivo de Educación Básica. Secretaría de Educación Pública del Estado de Tlaxcala. Huatulco, México.
Braslavsky, C. y Acosta, F. (2006). La formación en competencias para la Gestión y la Política Educativa: Un desafío para la Educación Superior en América Latina. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(2), 27-42.
Casassus, J. (2000). Problemas de la gestión educativa en América Latina (la tensión entre los paradigmas de tipo A y el tipo B). Santiago de Chile, Chile: Unesco.
Consejo Nacional de Fomento Educativo [Conafe]. (2009). Apoyo a la gestión. Guía operativa preescolar y primaria (3a ed.). México: Consejo Nacional de Fomento Educativo. Recuperado de www.rosaritonivelprimaria.files.wordpress.com/2012/01/guia-operativa-age-2012-2013-primaria.pdf
Daft. (2000). Teoría y diseño organizacional. México: Editorial Thompson.
De Miguel Díaz, M. (1989). Modelos de investigación sobre organizaciones educativas. Revista de Investigación Educativa, 13(7), 21- 57
Delors, J. (1998). La educación encierra un tesoro. México: Unesco.
Fayol, H. (1961). Administración industrial y general. México: Herrero hermanos, SUCS., S. A.
García, V. y González, G. (2010). Gestión de calidad en el manejo de materiales en la cadena de suministro. En Estela, C. y Ornelas, C. (coords.), La Gestión de la Calidad. Un enfoque de investigación. Aguascalientes, México: Instituto Tecnológico de Aguascalientes.
Gómez, O. y López, M. (2007). La gestión de las redes sociales del conocimiento para el desarrollo de la investigación y docencia. Revista mercados y Negocios, 16, 150-159.
Hernández, R. y Pulido, M. (2011). Fundamentos de gestión empresarial. Enfoque basado en competencias. Ciudad de México, México: McGraw-Hill/Interamericana Editores. S. A. de C. V.
Ibar, M. (2002). Manual general de evaluación. Barcelona, España: Octaedro.
Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación de la UNESCO, (IIPE/UNESCO, 2000), México.
Larrañaga, O. (1997). Educación y superación de la pobreza en América Latina. En Zevallo, J. (ed.), Estrategias para Reducir la Pobreza en América Latina y el Caribe. Ecuador: Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (Pnud).
Londoño, J. L. y Szekely, M. (1998). Sorpresas distributivas después de una década de reformas: América Latina en los noventa. Madrid, España: IDB-Pensamiento Iberoamericano.
Muñoz, R. (2013). Frederick Wislow Taylor y sus aportes a la administración. Recuperado de http://www.gestiopolis.com/administracion-estrategia-2/frederick-wislow-taylor-y-sus-aportes-a-la-administracion.htm.
Pacheco, T., Ducoing, P. y Navarro, M. A. (1991). La Gestión pedagógica desde la perspectiva de la organización institucional de la educación. Revista de la Educación Superior, 78(2), 50-62.
Pozner, P. (2001). La Construcción y el uso de la información para la toma de decisiones en la Gestión Escolar. Buenos Aires, Argentina: Ministerio de Educación.
Puryear, J. (1996). La educación en América Latina: Problemas y Desafíos. Santiago de Chile, Chile: Programa de Promoción de la Reforma Educativa en América Latina y el Caribe (PREAL).
Rodríguez, S. (2010). La Gestión tecnológica de cadenas de suministro y de la calidad total. Relevancia de postulados académicos en la práctica industrial. En Estela, C. y Ornelas, C. (coords.), La Gestión de la Calidad. Un enfoque de investigación. Aguascalientes, México: Instituto Tecnológico de Aguascalientes.
Secretaría de Educación Pública [SEP]. (2003). Antología de Gestión Escolar. Ciudad de México, México: SEP.
Vázquez, H, (2010), Modelo de Gestión Educativa Estratégica, Ciudad de México, México.: Secretaría de Educación Pública.
Weiss E. (2000), La situación de la enseñanza multigrado en México, Perfiles Educativos, 22(90), pp. 57-76. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/132/13209004.pdf
Whetten, Cameron y Kim, S. (2016). Desarrollo de habilidades directivas (9.a ed.). Ciudad de México, México: Pearson.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work