Teaching strategies under the competence approach: application of using tools interactively

  • Aurora Estrada García Instituto Politécnico Nacional

Abstract

The present work focuses on the aplication of didactic strategies pertaining to (competencias) in the cotidian teaching practices in higher education institution's classrooms. This practice allows (enforces) the implementation of (competencia básica) o (clave), the interactive use of tools within any program designed with the model of (formación de competencias).   The aplication of the analyzed strategies allows students to master the (competencia clave) use of tools in an interactive manner. This (competencia) is made up of skills abilities and atitudes that allow for the effective interaction in the setting of student's developement. This will significantly increase student's jobs opportunities.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Calero, M. (2009). Aprendizaje sin límites, constructivismo. México: Alfaomega editorial.

Coll, C. (2008). Las competencias básicas en educación. Madrid: Alianza editorial.

CONOCER (2012).Competencias laborales [en línea], [fecha de consulta: 16 mayo 2016]. Disponible en: http://www.conocer.gob.mx/.

DeSeCo (2006). La definición y selección de competencias clave, Resume ejecutivo. [En línea], [fecha de consulta: 20 enero 2016]. Disponible en: http://www.deseco.admin.ch/bfs/deseco/en/index/

Díaz Barriga, A. (2006). El enfoque de competencias en la educación. ¿Una alternativa o un disfraz de cambio? Redalyc. Volumen XXVIII (111), pp.7-13.

Echeverría, J. (2001). Impact social et linguistique des nouvelles technologies de l'information et des communications, en Actes du Colloque International Trois espaces linguistiques face aux défis de la modialisation. Francia: Organisation Internationale de la Francophonie.

INEGI (2016). Encuesta Nacional de Ocupación [en línea], [fecha de consulta: 26 febrero 2016]. Disponible en: http://www.inegi.org.mx/saladeprensa/boletines/2016/iooe/iooe2016_01.pdf

MANPOWER (2013), Estadísticas de empleo en México. [En línea], [fecha de consulta: 20 febrero 2016]. Disponible en: http://www.manpower.com.mx/search?q=estadisticas+de+empleo+en+mexico

Muñoz, C. (2006). Determinantes de la empleabilidad de los jóvenes universitarios y alternativas para promoverla. Redalyc. Volumen 12 (49), pp. 76.

OCDE (2013). Panorama de la Educación 2013. [En línea] [Fecha de consulta: 6 enero 2016] Disponible en: www.oecd.org/.../Mèxico-EAG2013%20country%20note%20(ESP).pdf.

Rodríguez, R. (2007). Manual de Estrategias Didácticas bajo el enfoque de competencias. Sonora: Coordinación de Desarrollo Académico / Instituto Tecnológico de Sonora.

Tobón, S. (2006). Aspectos básicos de la formación basada en competencias. [En línea], [fecha de consulta: 30 febrero 2016]. Disponible en: http://www.uv.mx/facpsi/proyectoaula/documents/Lectura5.pdf

Published
2016-05-30
How to Cite
Estrada García, A. (2016). Teaching strategies under the competence approach: application of using tools interactively. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 6(12), 398 - 411. Retrieved from http://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/224
Section
Education And Educational Technology