Teachers' perceptions about the incorporation of virtual classrooms in teaching

  • Fabiana Yañez Universidad Nacional de Salta
  • Raquel Rodríguez Universidad Nacional de Salta
  • Stella M Briones Universidad Nacional de Salta

Abstract

This presentation is part of the research project "MOODLE and Blended-Learning: an analysis of virtual classes in university", 1 designed to investigate the proposed blended learning in the Faculty of Health Sciences (in the period 2010 - 2011).It is a descriptive study based on the observation of such virtual classrooms, in order to analyze and categorize the entire virtual classrooms, undergraduate and graduate, and select some significant cases to investigate in depth the dimensions of analysis in this research raised. It is also proposed semi-structured online surveys, teachers and tutors and student / as subjects / virtual courses, and qualitative interviews and online to officials and staff of the IT area and virtual classroom teachers selected as significant cases. In order to enhance the internal validity of the research process are proposed triangulation techniques, subjects and researchers.This paper reflects on the information gathered through an online questionnaire to teachers. The theoretical contributions can be built in this project may enhance the production of knowledge in the area and promote better use of virtual spaces for education in this faculty, the university and other universities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BADIA (2006). Ayuda al aprendizaje con tecnología en la Educación Superior. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. 3(2) , Recuperado de

http://redalyc.uaemex.mx/pdf/780/78030208.pdf

BARBERA GREGORI, E. (2000). Proceso de Estudio en Enseñanza Universitaria a Distancia con uso de Nuevas Tecnologías. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 3(1), 9-26. Recuperado de http://www.utpl.edu.ec/ried/images/pdfs/vol3-1/proceso_de_estudio.pdf

BARBERA, E. Y BADIA, A. (2004). Educar con aulas virtuales. Orientaciones para la innovación en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Madrid: Machado Libros.

BARBERA, E. & BADIA, A. (2005). El uso educativo de las aulas virtuales emergentes en la educación superior [artículo en línea]. Revista de Universidad y Sociedad de Conocimiento, 2(2), Recuperado de http://www.uoc.edu/rusc/2/2/dt/esp/barbera.pdf

BARBERÀ, E.; MAURI, T. Y ONRUBIA, J. (coordinadores) (2008). Cómo valorar la calidad de la enseñanza basada en las TIC. Pautas e instrumentos de análisis. Serie Tecnologías de la información y de la comunicación. Colección Crítica y Fundamentos. Barcelona, España: Grao.

BARBERÁ, Elena (Coord.) (2001). La incógnita de la Educación a Distancia. Cuadernos de Educación. I.C.E. Universitat Barcelona, Barcelona.

BURBULES, N. & CALLISTER, T. (2000). Educación: Riesgos y Promesas de las nuevas tecnologías de la Información. Bs. As.: Editorial GRANICA

BUSTOS SÁNCHEZ, A. & COLL SALVADOR, C. (2010) Los entornos virtuales como espacios de enseñanza y aprendizaje. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 15(44) , 163-184. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/pdf/140/14012513009.pdf

CABERO ALMENARA, J., Editor (2000). Nuevas Tecnologías aplicadas a la Educación. Madrid: Síntesis.

CAMILLIONI, A. (2007). El Saber Didáctico. Buenos Aires: Paidós.

DIAZ BARRIGA, A. (2005). El profesor de educación superior frente a la demanda de los nuevos debates educativos. Revista Perfiles Educativos, XXVII(108), 9-30.

GARCIA ARETIO (2007). De la educación a distancia a la Educación virtual. Barcelona: Ariel.

MARCELO GARCÍA, C. Y PERERA RODRÍGUEZ, V. H. (2007). “Comunicación y aprendizaje electrónico: la interacción didáctica en los nuevos espacios virtuales de aprendizaje”. Revista de Educación, 343. Mayo-agosto 2007, pp. 381-429.

PERAZZO, M. (2010). Educación a distancia hoy: en busca de la comunicación real. RIED, Revista. Iberoamericana de Educación a Distancia, 13(1), 73-93. Recuperado de http://www.utpl.edu.ec/ried/images/pdfs/vol13N-1/ead_perazzo.pdf

UNESCO (2005). Hacia las sociedades del conocimiento. Informe Mundial de la UNESCO.

Published
2015-01-18
How to Cite
Yañez, F., Rodríguez, R., & Briones, S. M. (2015). Teachers’ perceptions about the incorporation of virtual classrooms in teaching. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 1(2), 51 - 71. Retrieved from http://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/25
Section
Education And Educational Technology