The mechanics of solids as a unit of competence of the curriculum of engineering study programs

Abstract

The curricular update of the study programs in Higher Education Institutions (IES), are currently oriented to the offer of a competency-based education proposed by the Government of Mexico (2017) and not in social performances proposed by CONALTE (1991). Therefore, it is essential that the modifications made to the study plans be highly relevant and allow the professionals in training to have better alternatives and opportunities for inclusion or work improvement, even when they can not continue their studies. In curricular reviews, the proposal to create lateral exit options when students can not continue their studies has not been formulated in a relevant manner before the instances dedicated to management, planning and curricular design in HEIs. Therefore, the present work exposes the analysis carried out in favor of the alternatives of professionalization of the parceled knowledge of a profession from the perspective of labor competence. Based on the experience of designing a teaching strategy developed from the analysis of the academic content of the subjects related to the subject of Solid Mechanics (MS) and its educational objective. The results obtained show the possibility of locating the MS as a viable Competency Unit in favor of the professional training of an engineering student of Higher Education Institutions. It was also observed that a block of subjects of the initial semesters of a program of studies in engineering concur as prerequisites to study the subject of MS. Therefore, it was identified that from the instructional teaching of the MS the opportunity is generated to acquire the skills that favor a pertinent labor qualification with the activities of the control of the quality. From the perspective of the labor qualification of the job position "Analyst of mechanical properties of metallic materials in solid state". Activity with high demand of the business sector of the metal-mechanic and construction industry nationally and internationally.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP) (2007). Modelo universitario minerva (MUM). Documento integrador. Puebla: BUAP.

Cámara México-Alemana (Camexa) (2016). Curso formador de formadores. San José Chiapa, Puebla, México.

Candia, G., Flores, M., Carmona, R. y Domínguez, L. (2016). El seguimiento de las necesiddes de capacitación para el trabajo de los egresados de las IES como factor de pertinencia en la actualización curricular de los programas educativos de nivel básico y superior. Guadalajara: CENID.

Candia, G., Galindo, L., Pichardo, A. y Yonemoto, M. (2012). Evaluación del aprendizaje por competencias en un programa educativo de Ingeneiría. Ingeniería y Tecnología, (16), 47-53.

Casarini Ratto, M. (1997). Teoría y diseño curricular. México: Trillas.

Centro Nacional de Metrología (Cenam) (27 de noviembre de 2002). Norma Oficial Mexicana NOM-008-SCFI-2002, Sistema General de Unidades de Medida. Publicada en el Diario Oficial de la Federación el 27 de noviembre de 2002. Recuperado de http://www.cenam.mx/Documentos/NOM-008-SCFI-2002%20Modif%20090924.pdf.

Consejo Nacional de Normalización y Certificación de Competencias Laborales (Conocer) (2016). Guía técnica para el desarrollo de proyectos de estándares de competencia. México: Conocer.

Díaz Barriga, F. (2003). Cognición situada y estrategias para el aprendizaje significativo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 5(2), 105-117. Recuperado de http://redie.ens.uabc.mx/vol5no2/contenido-arceo.html.

Díaz Barriga, F. (2006). Enseñanza situada: vínculo entre la escuela y la vida. México: Mc Graw-Hill.

Díaz Barriga, F. (2010). Los profesores ante las innovaciones curriculares. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 1(1), 37-57. Recuperado de http://ries.universia.net/index.php/ries/article/view/35.

Gobierno de México (2016). ¿En qué consiste el modelo mexicano de formación dual? Recuperado de http://www.sems.gob.mx/es_mx/sems/en_que_consiste_modelo_mexicano_formacion_dual.

Gobierno de México (2017). Explicación ampliada de la reforma educativa. Recuperado de https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/2925/Explicaci_n_Ampliada_de_la_Reforma_Educativa.pdf.

Herrera, A. y Didriksson, A. (1999). La construcción curricular: innovación, flexibilidad y competencias. Educación Superior y Sociedad, 10(2), 29-52.

Howard, G. (2010). Mentes creativas: una anatomia de la creatividad. Barcelona: Paidos.

Kirkpatrick, D. and Kirkpatrick, J. (2009). Evaluating Training Programs (3th ed.). Berrett-Koehler Publishers. Retrieved from https://www.bkconnection.com/static/Evaluating_Training_Programs_EXCERPT.pdf.

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. París: Unesco.

Secretaría de Educación Pública (SEP) (2017). CONALEP. Recuperado de http://www.conalep.edu.mx/academicos/Documents/mmfd/prsntcn-cnfrnc-mmfd.pdf.

Secretaría del Trabajo y Previsión Social (STPyS) (2018). Autorización y registro de agentes capacitadores externos. Recuperado de http://www.stps.gob.mx/bp/REQUISITOS_ACE_DGCAPL.pdf.

Tobón, T., Pimienta, P. y García, F. (2010). Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias. México: Pearson.

Vila, Morales Dadonim. (2011). Las concepciones de curriculum y su importancia en la elaboración de un doctorado curricular en estomatología. Revista Cubana de Estomatología, 48(3), 301-314. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S003475072011000300013&lng=es&tlng=es

Published
2018-06-19
How to Cite
Candia García, F. (2018). The mechanics of solids as a unit of competence of the curriculum of engineering study programs. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 8(16), 789 - 819. https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.369
Section
Scientific articles