What teaching and learning strategies encourage the development of creative ability in high school students face in effective learning in the area of social sciences?

  • Jocelin Díaz Andrade Educare

Abstract

Creativity is needed to provide solutions to problems. The research question is: What teaching strategies and learning fosters the development of creative abilities in students school classroom for effective learning in the area of ​​social sciences? The study is based on a combination of theory and findings in a private school located in Guadalajara, Jalisco, Mexico. The interpretive approach is qualitative non-experimental design with cross-sectional descriptive case study type . The sample type is aspirational , not homogenous probabilistic . The instruments used are the method of observation and semi -structured interviews. There are activities that foster creativity. Few teachers who are aware that creativity can be increased while students believe otherwise. Then, teachers should make a diagnosis of your group and implement appropriate activities. Therefore, teachers must establish an environment where respect prevails and freedom of expression. Also have the support of educational managers is vital to achieve the above. You need to analyze the academic curriculum and re- design it. Creating a positive influence on students creative modern society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amabile, T., Hadley, C. & Kramer, S. (2004). Creatividad bajo presión. [En línea].

Recuperado de http://0-site.ebrary.com.millenium.itesm.mx/lib/consorcioitesmsp/docDetail.action?docID=10063691&p00=investigaci%C3%B3n+creatividad .

Baptista, P., Fernández, C. & Hernández, R. (2010). Metodología de la Investigación.

México: McGraw-Hill.

Bermejo, R., Hernández, D., Ferrando, M., Soto, G., Sainz, M. & Prieto, M. (2010).

Creatividad, inteligencia sintética y alta habilidad. REIPOF, 13(1). Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=217014922010&iCveNum=14922 .

Bremont, R. (2006). Diseño y Validación de un instrumento para la medición del cambio actitudinal a partir del programa de creatividad, acción y servicio. Tesis de maestría no publicada. Escuela de Graduados de Educación, Universidad Virtual del Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. Recuperado de http://biblioteca.itesm.mx/cgibin/doctec/opendoc?cual=7140&archivo=161984&pagina=18271&paginas=18271&query=bachillerato,AND,creatividad .

Cardoso, M. (2005). Apuntes para la estimulación, por los docentes, de la creatividad en

los estudiantes. Revista Iberoamericana de Educación, 37(2). Recuperado de http://www.rieoei.org/1096.htm .

Carrasco, M., Manríquez, L., Navarro, M., Pizarro, T. y Rivera, M. (2006). Creatividad y profesores. Revista Iberoamericana de Educación, 39(1). Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/1280manriquez.pdf

Chacón, Y. (2005). Una revisión crítica del concepto de creatividad. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 5(1). Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=44750106&iCveNum=6204

Comboni, S. & Juárez, J. (1999). Introducción a las técnicas de investigación. México:

Trillas.

Csikszentmihalyi, M. (1998). Creatividad: El fluir y la psicología del descubrimiento

y la invención. España: Paidós Ibérica.

De la Torre, S. (1997). Creatividad y Formación. México: Trillas.

Díaz, M. y Riaño, M. (2007). Creatividad en Educación Musical. España:

Universidad de Cantabria.

Díaz, Y. y González, D. (2006). La importancia de promover en el aula estrategias de

aprendizaje para elevar el nivel académico en los estudiantes de psicología. Revista Iberoamericana de Educación, 40(4). Recuperado de http://www.rieoei.org/investigacion/1379Gonzalez.pdf .

Franco, C. (2008). Programa de relajación y de mejora de autoestima en docentes de

educación infantil y su relación con la creatividad de sus alumnos. Revista Iberoamericana de Educación, 45(1). Recuperado de http://www.rieoei.org/investigacion/2048Justo.pdf

Franco, C. (2006). Relación entre las variables de autoconcepto y creatividad en una

muestra de alumnos de educación infantil. Revista electrónica de investigación educativa, 8(1). Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol8no1/contenido-franco.html .

Fullan, M. & Stiegelbauer, S. (1997). El cambio educativo. México: Trillas.

García, A., Sánchez, P. y Valdés, A. (2009). Validez y confiabilidad de un instrumento

para medir la creatividad en adolescentes. Revista Iberoamericana de Educación, 50(6). Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/3014Escobedo.pdf

Giroux, S. y Tremblay, S. (2008). Metodología de las ciencias humanas: la investigación en acción. México: Fondo de Cultura Económica.

Heinemann, K. (2003). Introducción a la metodología de la investigación empírica.

Alemania: Paidotribo.

Jurado, Y. (2009). Metodología de la investigación. En busca de la verdad. México:

Editorial Esfinge.

López, E. (2006). El proceso de formación de las competencias creativas. Una necesidad para hacer más eficiente el aprendizaje de los estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Educación, 40(3). Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/1593Lopez.pdf

Lozano, A. y Burgos, J. (2007). Tecnología educativa en un modelo de educación a distancia centrado en la persona. México: Limusa.

Mascarilla, O. (2003). Los “Trilemas” de la Globalización. España: Gráficas

Rey, S.L.

McKernan, J. (1996). Investigación-acción y currículum. España: Morata.

Nieto, J. y Szklo, M. (2003). Epidemiología intermedia. España: Ediciones Díaz de

Santos.

Puente, A. (2003). Cognición y aprendizaje. Madrid: Psicología Pirámide.

Tejada, J. (2000). La educación en el marco de una sociedad global: Algunos principios

y nuevas exigencias. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 4(1), 1-13.

Santamaría, M. (2002). Desarrollo de indicadores de la creatividad en el estudio de

una unidad de la asignatura química de décimo grado. Tesis de maestría no publicada. Instituto Preuniversitario Vocacional de Ciencias Exactas. de http://www.rieoei.org/experiencias26.htm .

Valqui, R. (2009). La creatividad: conceptos. Métodos y aplicaciones. Revista

Iberoamericana de Educación, 49(2). Recuperado de http://www.rieoei.org/expe/2751Vidal.pdf

Zapata, M. (2002). ¿Puede el aprendizaje no ser creativo? Y otras reflexiones a propósito de la creatividad. El fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. RED. Revista de Educación a Distancia, 1(004). Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=54700404&iCveNum=4126

Published
2015-01-20
How to Cite
Díaz Andrade, J. (2015). What teaching and learning strategies encourage the development of creative ability in high school students face in effective learning in the area of social sciences?. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 3(6), 237 - 267. Retrieved from http://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/82
Section
Social and Humanities