Mathematization: A teaching strategy to improve the learning of Calculus

Abstract

This article summarizes an experiment conducted with the students of the Biotechnology degree in order to evaluate their learning after mathematization and mathematical modeling in Calculus teaching strategy. In this sense, it describes and interprets the process with a qualitative-interpretive methodology, with a holistic and integrative evaluation of a qualitative, continuous and cyclical nature —that creatively combines formal and informal procedures, as well as individualized with a humanistic approach— that can be generated under this teaching strategy, as well as a contribution to learning of Calculus.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barraza Macías, A. (Universidad P. de D. (2017). La construcción de preguntas de Investigación dentro de la Metodología Cualitativa con una orientación interpretativa. Revista Electrónica Praxis Investigativa ReDIE, 9(16), 69–74.

Córdoba, F. (2011). La modelación en Matemática Educativa : una práctica para el trabajo de aula en ingeniería (Tesis de maestria). Instituto Politécnico Nacional, México D.F., México.

Edwards, B. S., Dubinsky, E., & McDonald, M. A. (2005). Advanced Mathematical Thinking. Mathematical Thinking & Learning, 7(1), 15–25. https://doi.org/10.1207/s15327833mtl0701_2

Martínez, A. M., Cobos, J. C. Torres, E. (2015). Matematización y modelización: experiencias y saberes. Una propuesta de aula. Monografías - Instituto de Investigaciones en Matemáticas Aplicadas y en Sistemas. UNAM, 5(22), 9–22. https://doi.org/10.15332/erdi

Rojas Maldonado, E. R. (2017a). Deficiencies in the evaluation of learning in Mathematics at the higher level. Revista de Estudios Clínicos e Investigación Psicológica, 7(14), 182–192.

Rojas Maldonado, E. R. (2017b). La formación profesional y la enseñanza con tecnología. En Reflexiones sobre Innovación Educativa en la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo (1a ed., pp. 85–102). Morelia, México: Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo.

Tall, D. (1995). Cognitive growth in elementary and advanced mathematical thinking. PME conference, 1(July), 1–61.

Vera, A., & Moreno, D. (2015). Una perspectiva de la modelación desde la socioepistemología. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, 18(1), 19–48. https://doi.org/10.12802/relime.13.1811

Published
2018-07-30
How to Cite
Rojas Maldonado, E. R. (2018). Mathematization: A teaching strategy to improve the learning of Calculus. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 9(17), 277 - 294. https://doi.org/10.23913/ride.v9i17.381
Section
Scientific articles

Most read articles by the same author(s)