Argentines in Mexico. Exile and university innovation processes

  • Rosa Martha Romo B. Universidad de Guadalajara

Abstract

Objectives: Expose the foundation process, which I call "refounding" of the Faculty of Philosophy and Literature (FfyL) at the Autonomous University of Leon, in order to contextualize the case developed. Then show the processes that structured the speech of my interviewee: migration-exile and university innovation and training. I emphasize the internal and external conditions that generate processes of exile. Methodology: I focus on a key informant: LB, academic Argentine exiled, who promotes -together with a group of teachers- institutional changes. So from stories of life I move to the biographical approach. Results: Present conditions of State violence as a situation that generates political migration, but also family predisposition to internal and external displacement. Finally, I emphasize the dyad that emerges from this narrative linking the exile with the University innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anonimo (2014 en prensa), “La memoria en la reconstrucción de culturas académicas. El exilio de universitarios argentinos en México. Análisis de un caso, 1970-1990”, en Monique Landesmann (Coord.), Instituciones educativas, trayectorias identidades de sus sujetos, México, UNAM.

Bertaux, Daniel, (2005), Los relatos de vida. Perspectiva etnosociológica, Barcelona, Bellaterra.

Bruno, Paula, (2009), Reseña de libro: de Francois Dosse. La apuesta biográfica. Escribir una vida en Prismas, No. 13.

Certeau De, Michel, (1985), La escritura de la historia, México, Universidad Iberoamericana.

Dosse, Francois, (2011), El arte de la biografía, México, Universidad Iberoamericana.

Fernández, Lidia M., (1996). Crisis y dramática del cambio. En I. Butelman, (Comp.), Pensando las instituciones (pp.183-240). Buenos Aires: Paidós.

Ferraroti, Franco, (1983), Historie et histories de vie. La méthode biographique dans les sciences sociales, París, Librarie des Mèridieus.

Herrera Carassou, Roberto, (2006), La perspectiva teórica en el estudio de las migraciones, México, Siglo XXI.

Rapoport, Mario, (2010), Historia económica, política y social de la Argentina (1880-2003), Buenos Aires, Emecé.

Ricoeur, Paul. (2003). La memoria, la historia, el olvido, Madrid, Trotta.

Romo Beltrán, Rosa Martha, (2013), “Trayectorias y cambios identitarios en dos grupos académicos: Refundadores y Herederos del Colegio de Pedagogía. Universidad Autónoma de Nuevo León (1970-1990)” en CPU- e Revista de Investigación Educativa, No. 17 julio-diciembre, Veracruz, Universidad Veracruzana.

Suasnábar, Claudio. (2009). Intelectuales, exilios y educación: producción intelectual e innovaciones teóricas durante la última dictadura militar, Buenos Aires, FLACSO-Argentina.

Published
2015-03-01
How to Cite
Romo B., R. M. (2015). Argentines in Mexico. Exile and university innovation processes. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 5(10), 418 - 432. Retrieved from https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/102
Section
Social and Humanities