Design of a curricular e-learning model, using an active and participatory methodology

  • Filiberto Candia García Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

Abstract

Currently the graduate programs in educational innovation motivate participants to teach academic content in their workplace, using informally teaching resources offered by ICT. However, the impact on the development academic of virtual classrooms seems limited by the lack of formal training in computer systems by Education Professionals. From the perspective of a study group that learns from the TIC, it attempts to incorporate them in the e -learning curriculum design through the virtual platforms, This develops a case study on the generation of a e-learning design curriculum model that guides the learners of virtual platforms and Virtual Learning Environment, during his training of the Learning Management System for the creation of virtual courses. The innovation of the present work is the direct collection of the factors that limit the learning of the graduate students of Innovation in Education, when the training in computer science, computer or similar systems does not form part of the professional skills of the experts in education. Meet its challenges, fears and motivations, can generate a curricular e-learning model model that provides the teaching strategies based on the ICT for the transformation of a In-House curriculum design to an on-line curriculum design.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ariel Clarenc, C. (2013). Analizamos 19 plataformas de e-learning. Investigación colaborativa sobre LMS. www.congresoelearning.org: Grupo GEIPITE.

Barrera Quirós, C., y Quintero Cifuentes, A. (2008). ¿Cómo trabajar el Diseño Instruccional de cursos virtuales a partir de los Lineamientos Pedagógicos Institucionales? Medellín: Politécnico Colombiano Jaime Izasa Cadavid.

Benavides, M. Á., et al. (2011). Crear y publicar con las TIC en la escuela. Colombia: FERIVA.

Cabero Almenara, J., y Román Graván, P. (2006). E-ACTIVIDADES. Sevilla: Editorial MAD, S.L.

Campo Saavedra, M., et al. (2012). Orientaciones para el diseño, producción e implementación de cursos virtuales. Bogotá: ID impresor.

Candia García, F., y Galindo López, V. (2012). Hacia la determinación de desempeños para la educación superior, experiencias de un programa educativo en ingeniería autores. Revista digital de investigación educativa.

Candia García, F., Galindo López, V., y Flores Méndez, J. (2014). Una Política Pública para garantizar la Soberanía del Estado a través de los Desempeños Sociales. Identidad Docente.

Casarini Ratto, M. (1997). Teoría y Diseño Curricular. México: Trillas.

Castañeda Castañeda, A. (2013). El uso de las TIC en educación primaria: la experiencia ENCICLOMEDIA. México: Red de Investigadores Educativos, A. C.

Ghirardini, B. (2014). Metodología de e-learning. 1ª. ed., Roma: FAO.

Gobierno de México. (19 de junio 2016). gob.mx. Obtenido de México digital: http://www.gob.mx/mexicodigital/articulos/programa-de-inclusion-y-alfabetizacion-digital-piad

Hernández Sampieri, R. (2006). Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill.

Herrera M., A., y Didriksson, A. (1999). La construcción curricular: innovación, flexibilidad y competencias. Educación superior y sociedad, 29-52.

Juliao Vargas, C. (2013). Una pedagogía praxeológica. Bogotá: UNIMINUTO.

Martínez-Salanova Sánchez, E. (20 de junio 2016). La enseñanza on-line. Obtenido de:

http://www.uhu.es/cine.educacion/didactica/0017ensenanza_online.htm

RAE. (20 de junio 2016). Real Academia Española. Obtenido de http://www.rae.es/diccionario-de-la-lengua-espanola/la-23a-edicion-2014

Robinson, S. K. (Dirección). (2016). A iniciar la revolución del aprendizaje [Película].

Puebla, G. d. (20 de junio 2016). www.universidadlasallebenavente.edu.mx. Obtenido de http://www.universidadlasallebenavente.edu.mx/investigacion-y-desarrollo/foro2012_1_hdt_puebla.pdf

Sandoval Yáñez, C. (2013). Propuesta para implementar un sistema de gestión del conocimiento que apoye el diseño de un curso online. Revista Chilena de Ingeniería, 457-471.

UNESCO (2008). Estándares de competencias en TIC para docentes. París: UNESCO.

UNESCO (2013). Enfoques estratégicos sobre las TIC en educación en América Latina y el Caribe. Chile: OREAL/UNESCO Santiago.

Yukavetsky, G. (2003). La elaboración de un módulo instruccional. Puerto Rico: Universidad de Puerto Rico en Humacao.

Zamorano Z., S. (2012). Modelo metodológico de diseño curricular para la ENAP. Chile: Universidad Arturo Prat.

Published
2016-09-08
How to Cite
Candia García, F. (2016). Design of a curricular e-learning model, using an active and participatory methodology. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 7(13), 147 - 182. Retrieved from https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/240
Section
Scientific articles