Re-learning teaching performance and evaluation of academic work

  • Edgar Oswaldo González Bello Universidad de Sonora
  • Emilia Castillo Ochoa Universidad de Sonora
  • Mariel Montes Castillo Universidad de Sonora

Abstract

This work analyzes the participation of academics of the University of Sonora during a decade in the Stimulus Program for Teaching Performance, which form part of the evaluation policies that seek the change and the institutional transformation, besides facing the necessity of differentiate the academic work in accordance with it teaching productivity and performance. In addition, discussed the problems faced by the evaluation processes aimed at academics, linked to the allocation of additional financial resources. Empirically, a process of re-learning is identified in view of adjustments and control that universities have on the evaluation underpinning this programme. It is also notable that although universities are compliant with the capacity to control they have, there is a need and the timing of moving towards a differently way of academic work regulation, in order to improve the quality of the teaching communities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Berman, Paul (1993). El estudio de la macro y micro implementación. En Aguilar, L. La implementación de las políticas, México: Porrúa, pp. 281-321.

Brunner, José Joaquín (2005). Transformaciones de la Universidad Pública. Revista de Sociología, Universidad de Chile, 19, 31-49. Recuperado de http://www.facso.uchile.cl/publicaciones/sociologia/articulos/19/1902-Brunner.pdf

Cerych, Ladislav y Sabatier, Paul (1986). Great expectations and mixed performances The implementation of the higher education reforms in europe. Stok-On-Trent: Trentham Books.

Comas-Rodríguez, Oscar y Rivera, Alicia (2011). La docencia universitaria frente a los estímulos económicos. Educação, Sociedade & Culturas, 32, 41-54. http://www.fpce.up.pt/ciie/revistaesc/ESC32/Artigos_32_Comas-RodRiguez.pdf

Cordero, Graciela y Backhoff, Eduardo (2002). Problemas metodológicos del desempeño académico asociado a los programas de estímulos. Revista de la Educación Superior, 1(123), 5-20. Recuperado de http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista123_S1A1ES.pdf

Díaz Barriga, Ángel (1996). Los programas de evaluación (estímulos al rendimiento académico) en la comunidad de investigadores. Un estudio en la UNAM. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 1 (2), 408-423. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/140/14000209.pdf

Díaz Barriga, Ángel (2006). Evaluación de la educación superior. Entre la compulsividad y el conformismo. En Todd, L. y Arredondo, V. La educación que México necesita. Visión de expertos. México: Centro de Altos Estudios e Investigación Pedagógica, pp. 43-58.

Gil Antón, Manuel (2002). Amor de Ciudad Grande: una visión general del espacio para el trabajo académico en México. Sociológica, 17(49), 93-130. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/3050/305026562005.pdf

Heras, Leticia (2005). La política de educación superior en México: Los programas de estímulos a profesores e investigadores. Educere, 9(29), pp. 207-215. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/356/35602909.pdf

Ibarra Colado, Eduardo (2009). Impacto de la evaluación en la educación superior mexicana: Valoración y debates. Revista de la Educación Superior, 38 (149), 173-182. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v38n149/v38n149a9.pdf

Ibarra Colado, Eduardo y Porter, Luis (2007). Costos de la evaluación en escenarios de continuidad: Lecciones mexicanas sobre las disputas con los mercaderes del templo del saber. Espacio Abierto, 16(1), 61-88. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/122/12216103.pdf

Ibarra Colado, Eduardo y Rondero, Norma (2008). Regulación del trabajo académico y deshomologación salarial: balance general de sus ejes problemáticos. En Bertussi, T. y González, G. (Coord.), Anuario Educativo Mexicano: visión retrospectiva, año 2005, México: UPN/Miguel Ángel Porrúa, pp. 569-603.

Patrón, Roger y Cisneros, Edith (2014). Los sistemas de estímulos académicos y la evaluación de la docencia: experiencia de dos universidades. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7(2), 85-95.

Rondero, Norma (2007). Impacto de las becas y estímulos en la producción del trabajo académico: el caso de la Universidad Autónoma Metropolitana. Revista Sociológica, 22 (65), 103-128. Recuperado de http://www.revistasociologica.com.mx/pdf/6505.pdf

Silva, César (2007). Evaluación y burocracia: medir igual a los diferentes. Revista de la Educación Superior, 36 (143), 7-24. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v36n143/v36n143a1.pdf

Published
2016-10-30
How to Cite
González Bello, E. O., Castillo Ochoa, E., & Montes Castillo, M. (2016). Re-learning teaching performance and evaluation of academic work. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 7(13), 406 - 422. Retrieved from https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/256
Section
Scientific articles