Evaluation instrument for digital teaching materials to support the teaching-learning process of abstract data types

Abstract

This paper presents a series of digital teaching materials that were developed as applets in the Java programming language to reinforce the knowledge about abstract data types (ADT), which were covered in courses of data structures of computer science and related undergraduate degrees. The teaching materials that are described in this paper are adjusted to real-life scenarios, which is a determining factor as a learning strategy, and were assessed by students of two undergraduate degrees from the Autonomous Metropolitan University, Cuajimalpa Campus (UAM-C), through an instrument that focused on aspects of aesthetic design, functionality and utility. In this sense, it can be pointed out that the results obtained are encouraging, since most of the participants consider that the resources are adequate and very adequate. In fact, more than 85% of respondents believe that they facilitate comprehension, learning and reinforcement of the abstract data types topic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, I., Ayala, J., Lugo, O. y Zarco, A. (2014). Análisis de criterios de evaluación para la calidad de los materiales didácticos digitales. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 9 (25), 73-89.

Aho, A., Hopcroft, J. y Ullman, J. (1988). Estructuras de datos y algoritmos. México: Addison-Wesley.

Díaz Barriga, F. y Hernández, G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. México: McGraw-Hill.

García-Mendoza, B., Ruiz-Mendoza, P., Real-Flores, G., Jaimez-González, C. R. y Villatoro-Tello, E. (2015). Diseño e implementación de applets como material didáctico de apoyo para cursos de estructuras de datos. Revista Pistas Educativas, (112), 530-551.

Jaimez-González, C. R. y Luna-Ramírez, W. A. (2016). Los laboratorios temáticos: espacios para la innovación educativa y la incorporación de las TIC en la educación. En Jaimez-González, C. R., Miranda Campos, K. S., Vázquez Contreras, E. y Vázquez Vela, F. (eds.), Estrategias didácticas en educación superior basadas en el aprendizaje: innovación educativa y TIC (pp. 151-169). México: Universidad Autónoma Metropolitana.

Joyanes, L. (2008). Fundamentos de programación. Algoritmos, estructuras de datos y objetos. México: McGraw-Hill.

Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Cuajimalpa (UAM-C) (2018a). Plan de estudios de la licenciatura en Tecnologías y Sistemas de Información. México: UAM Cuajimalpa. Recuperado de http://hermes.cua.uam.mx/archivos/PlandeEstudioTSI.pdf.

Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Cuajimalpa (UAM-C) (2018b). Programa de la unidad de enseñanza-aprendizaje Programación Estructurada, de la licenciatura en Tecnologías y Sistemas de Información. México: UAM Cuajimalpa. Recuperado de http://www.cua.uam.mx/pdfs/lic/tsi/n2/460005_programacion_estruc.pdf.

Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Cuajimalpa (UAM-C) (2018c). Programa de la unidad de enseñanza-aprendizaje Estructura de Datos, de la licenciatura en Tecnologías y Sistemas de Información. México: UAM Cuajimalpa. Recuperado de http://www.cua.uam.mx/pdfs/lic/tsi/n3/460009_estructura_datos.pdf.

Wirth, N. (1999). Algoritmos + estructuras de datos = programas. México: Ediciones del Castillo

Published
2019-03-20
How to Cite
Jaimez-González, C. R. (2019). Evaluation instrument for digital teaching materials to support the teaching-learning process of abstract data types. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 9(18), 490 - 511. https://doi.org/10.23913/ride.v9i18.433
Section
Scientific articles