Innovative practices: use of blackboard platform in blended modalities. END Case UABC Tecate

  • Velia Verónica Ferreiro Martínez Universidad Autónoma de Baja California
  • Adriana Isabel Garambullo Universidad Autónoma de Baja California
  • Janette Brito Laredo Universidad Autónoma de Baja California

Abstract

The great professional transformation of this century, is a great challenge for higher education institutions seeking to respond to the needs of the environment thereby adopting different didactics focusing on educational innovation, research andthe collaborative learning, distance education basadosen with support virtual technologies of information and communication.This article addresses the issue of the implementation of best practices within the teaching-learning process to relate the experience of using the blackboard virtual platform environment learning courses offered by the Faculty of Engineering and Business Tecate Autonomous University of Baja California , implementing the Information Technology and Communication (ICT) applied with the aim of engaging college students in educational trends that allow them to acquire knowledge and training within their training and yet familiar in the use of the platform and its tools . This experiment was conducted within a six-month period in groups of fifth and sixth semesters three step disciplinary Industrial Engineering Education Program.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ferrando Bravo, G.; Moreno Bonett, A. (2004). Educación continua a distancia: modelos, entornos, desarrollo y especificaciones. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 7 (1), 133-146.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

Lloréns, L., Figueroa, C., Espinosa, Y., Perezchica, E., Gaona, T., Sepúlveda, J. y Lizalde, F. (2009). Formación de redes de colaboración para la difusión de estrategias de educación abierta y a distancia apoyadas en tecnologías de información, comunicación y colaboración. Conferencia Conjunta Iberoamericana sobre Tecnologías para el Aprendizaje (pp. 223-232). Yucatán, México: Universidad Autónoma de Yucatán.

Magíster José Luis Córica. (2012). COMUNICACIÓN Y NUEVAS TECNOLOGÍAS: SU INCIDENCIA EN LAS ORGANIZACIONES EDUCATIVAS, “Concepto de comunicación educativa”[Documento en PDF]. Recuperado de http://www.uaeh.edu.mx/docencia/VI_Lectura/maestria/documentos/LECT46.pdf.

Martínez, R., Heredia, Y. (2010). Tecnología educativa en el salón de clase estudio retrospectivo de su impacto en el desempeño académico de estudiantes universitarios del área de informática. Revista mexicana de investigación educativa 15 (45), 371-390.

Stack Laura (2012). What To Do When There's Too Much To Do. Berrett-Koehler Pub.

Vidal, M. P. (2004). Uso y Evaluación de la Plataforma de Enseñanza-Aprendizaje Virtual U. Revista de Medios y Educación, 24, 89-100.

Zorrilla, S. (2007). Introducción a la metodología de la investigación. México: Aguilar León y Cal edrs.

Published
2015-01-22
How to Cite
Ferreiro Martínez, V. V., Garambullo, A. I., & Brito Laredo, J. (2015). Innovative practices: use of blackboard platform in blended modalities. END Case UABC Tecate. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 4(7), 129 - 150. Retrieved from http://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/90
Section
Education And Educational Technology